Nikon D3300 eller D5300

Detta ämne innehåller 1 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  Lennart Elg 9 år, 10 månader sedan.
Skapare
Hksj71
Medlem

Jag har en Nikon D3100 som jag varit väldigt nöjd med, men nu funderar på att uppgradera lite grann. 

Kamerorna jag väljer mellan är Nikon D3300 och D5300. Det jag kan känna är bättre med D5300 är att den har inbyggd Wi-Fi, men i övrigt vet jag egentligen inte vad anledningen är att man ska lägga ca 2000 kronor mera.

Någon som har bra info om vilken man bör välja och varför?


Lennart Elg
Medlem

    Har inte kollat de senaste modellerna, men jag har både D5200 och D3100:

    Utvikbar skärm är användbar om du ska fota i obekväma positioner, t ex närbild på växter nära marken, eller över publikens huvuden på en rockkonsert.

    D3100 åtminstone saknar automatisk gaffling av exponeringar.

    Jag använder ControlMyNikon med D5200 för att ta makrobilder inomhus med datornskärmen som sökare, fungerar inte med D3100. Kan vara användbart för t ex porträtt också – modellen kan  se resultatet direkt.

    Så valet beror lite på vad du fotograferar – för "vanlig" fotografering räcker 3300 långt. Men tidningarnas tester brukar mest räkna upp vilka finesser som finns, inte vilka som saknas..

    Du måste vara inloggad för att fortsätta

    Bonnier Digital FOTO
    Bonnier Publications
    Utgiver: Helena La Corte
    Alla inlägg på Bonnier Digital FOTOs forum återspeglar de enskilda användarnas åsikter och är inte ett uttryck för Bonnier Publications ståndpunkter.